Pages

Followers

About Me

My photo
kepong, kuala lumpur, Malaysia
Ank kelahiran sarawak,berketurunan melayu bugis(ayah melayu,mak bugis),menetap di pekan kepong,kuala lumpur.Terima kasih bnyk-bnyk kerana sudi singgah di blok sy.Klu bleh follow skli lgi cantik..

Saturday 4 June 2011

Muzium

Muzium

MUZIUM SARAWAK
 
 
 

Muzium Sarawak didirikan dalam tahun 1891 dan diperbesarkan seperti bentuk yang sedia ada dalam tahun 1911. Pada asalnya bangunan ini dibina untuk menyimpan dan mempamerkan seni kraftangan masyarakat pribumi tempatan dan koleksi binatang tempatan seperti yang dicadangkan oleh Pakar Alam Semulajadi, Alfred Wallace, yang menjalankan kerja-kerja mengumpul spesimen-spesimen di Negeri Sarawak pada masa tersebut.

Sejak ianya dibina, bangunan ini telah beberapa kali diubahsuai serta diperbaiki. Rekabentuknya yang membujur, 44' x 160', mempunyai
dinding dan tiang yang diperbuat daripada batu bata dan beratapkan belian dan konkrit. Ianya dibina mengikut senibina Eropah dengan
edifiknya mengikut stail Ratu Anne (Zaman Victoria). Galeri-galeri yang terdapat didalamnya diterangi melalui tingkap yang berbentuk kubah pada bumbung bangunan untuk memberi ruang dinding yang luas.

Semasa Zaman pemerintahan Jepun, muzium ini telah diletak di bawah
jagaan seorang Pegawai Jepun yang simpati terhadap muzium ini.

Disebabkan itu, tidak banyak kerosakan atau kecurian berlaku. Pada masa ini, dengan perancangan yang teliti dan penjagaan yang rapi, bangunan ini telah dijadikan pusat pameran koleksi sejarah alam semulajadi di Sarawak.

Masa Lawatan : Isnin hingga Ahad 9.00 a.m. hingga 4.30 p.m Masuk adalah Percuma

DEWAN TUN ABDUL RAZAK

Dewan Tun Abdul Razak merupakan salah satu daripada galeri Muzium Sarawak. Namanya diambil sempena nama Perdana Menteri Kedua Malaysia.
 
 Ia merupakan bangunan dua tingkat dan dahulunya digunakan sebagai Dewan Perhimpunan Perundangan daripada tahun 1973 sehingga 1975. Pada 1982, ia dijadikan galeri pameran dan dibuka secara rasmi dalam tahun 1983.

Aras bawah bangunan tersebut digunakan untuk mempamerkan pameran-pameran sementara mengikut tema.
 
 Di bahagian berkenaan juga ditempatkan kedai muzium yang menjual pelbagai cenderamata yang terdiri daripada barang-barang seni tradisional, kemeja, buku dan sebagainya.

Pada aras satu, kebanyakkan barang pameran merupakan barangan pra-sejarah seperti pasu berwarna, barang-barang loyang, perabot Cina, ruangan rumah panjang dan sebagainya.
 
 Sebahagian besar barangan arkeologi yang diperolehi di negeri Sarawak juga ada dipamerkan di sini.
Masa Lawatan : Isnin hingga Ahad 9.00 a.m. hingga 4.30 p.m Masuk adalah Percuma

No comments: