Pages

Followers

About Me

My photo
kepong, kuala lumpur, Malaysia
Ank kelahiran sarawak,berketurunan melayu bugis(ayah melayu,mak bugis),menetap di pekan kepong,kuala lumpur.Terima kasih bnyk-bnyk kerana sudi singgah di blok sy.Klu bleh follow skli lgi cantik..

Thursday 2 June 2011

Taman Hidupan Liar Matang

Pusat Hidupan Liar Matang


Pusat Hidupan Liar Matang
Pusat Hidupan Liar Matang terletak kira-kira 35km dari Kuching.

 Kawasan hutan hujan yang besar dan berpagar yang terletak di Taman Negara Kubah adalah tempat tinggal hidupan liar yang semakin pupus.

 Di sini sebuah program latihan telah diadakan untuk mengajar Orang Utan yang telah kematian ibubapa atau yang diselamatkan daripada menjadi haiwan peliharaan tentang cara untuk hidup di hutan.

 Pengunjung akan dapat melihat banyak Orang Utan di sini terutama sekali pada waktu mereka diberi makan. Selain dari primat yang comel ini, ada juga Beruang Madu, Rusa Sambar, musang Civet dan tiga buah rumah burung yang mengandungi Helang Laut, burung Kenyalang dan burung-burung lain di Sarawak.
Aktiviti merentas hutan juga boleh dijalankan kerana terdapat empat buah laluan trek hutan di sini; Pitcher Trail (mengambil masa kira-kira 2 jam), Sungai Rayu Trail ( kira-kira 3 - 4 jam), Sungai Senduk Trail (kira-kira 1 jam) dan Sungai Buluh Trail (kira-kira 2 jam).

 Tempat-tempat perkelahan, pusat maklumat, kemudahan-kemudahan penginapan, tempat meletak kereta dan sebuah kantin yang kecil juga boleh didapati di Ibupejabat Taman Negara.
Tips
Pusat ini menyediakan peluang yang baik untuk para pengunjung melihat Orang Utan tetapi haiwan lain mungkin agak sukar untuk dilihat.
Pengangkutan
Jalan Darat (Bas atau Teksi)
Talian Untuk Dihubungi
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pejabat Pelancongan Sarawak di talian :

 +6082-246 575 / 775 E-mel: mtpbkch@tourism.gov.my
Penginapan
Bilik asrama, calet dan tapak perkhemahan disediakan di sini.
Dari Sumber: