Pages

Followers

About Me

My photo
kepong, kuala lumpur, Malaysia
Ank kelahiran sarawak,berketurunan melayu bugis(ayah melayu,mak bugis),menetap di pekan kepong,kuala lumpur.Terima kasih bnyk-bnyk kerana sudi singgah di blok sy.Klu bleh follow skli lgi cantik..

Thursday 2 June 2011

Taman Ranchan

Taman Rekreasi Ranchan Serian



Ranchan Sejuk dan Menyegarkan
T
aman Air Terjun Ranchan telah dirasmikan oleh Yang Berhormat Datuk Amar James Wong Kim Min, Menteri Alam Sekitar dan Pelancongan Sarawak pada 19 September 1990. Taman Rekreasi Ranchan merupakan kawasan perkelahan yang terdekat dengan Balai Ringin. Dari Balai Ringin, jarak  menuju ke taman rekreasi ini hanya sejauh 27 km. 

Di Ranchan, rumah tumpangan disediakan untuk pengunjung- pengunjung yang ingin menikmati suasana malam di sini.  Selain rumah tumpangan, jambatan gantung juga menjadi  tarikan pengunjung ke Taman Rekreasi Ranchan. 

Sebagai faktor keselamatan, hanya beberapa aktiviti sahaja yang dibenarkan di Taman Air Terjun Ranchan iaitu berkhemah, bermalam, merentas desa, mengambil gambar, beriadah dan membuat penyelidikan.  Pengunjung- pengunjung yang datang ke sini pasti akan tersenyum puas setelah pulang dari taman ini.

Sumber: Kampung Balai Ringin
                 Projek USP 5 Peroustakaan Desa